Tampere – hyvä kaupunki kaikille, ei harvoille
Mitä tavoitteita Tampereen Vasemmistolla on kuntavaaleissa keväällä 2025? Millaisiin asioihin puolue haluaa vaikuttaa? Lue Tampereen Vasemmiston kuntavaaliohjelma selkokielellä.
Tampereen Vasemmistolle on tärkeää, että Tampere on oikeudenmukainen, yhdenvertainen ja ympäristöystävällinen kaupunki. Puolueelle on tärkeää myös se, että koulu on laadukas ja tasa-arvoinen. Vasemmisto haluaa, että kaupungin kulttuuritarjonta on monipuolinen ja että kaupunkiympäristö on luonnonläheinen. Silloin Tampere on kaikille mukava paikka elää.
Tampereen Vasemmiston tärkeimmät tavoitteet ovat:
1. Koulutuksen täytyy olla tasa-arvoista
2. Taide, kulttuuri ja liikunta kuuluvat kaikille
3. Kun kaupunkia kehitetään, lähtökohtana ovat ihmiset ja ympäristö
4. Tehdään työtä hyvän työelämän puolesta
5. Hoidetaan taloutta ja tehdään päätöksiä kaupunkilaisten hyväksi
Sisällysluettelo
Lue lisää Tampereen Vasemmiston tärkeimmistä tavoitteista. Näiden linkkien avulla voit skipata vaaliohjelman eri osiin.
- Koulutuksen täytyy olla tasa-arvoista
- Taide, kulttuuri ja liikunta kuuluvat kaikille
- Kun kaupunkia kehitetään, lähtökohtana ovat ihmiset ja ympäristö
- Tehdään työtä hyvän työelämän puolesta
- Hoidetaan taloutta ja tehdään päätöksiä kaupunkilaisten hyväksi
1. Koulutuksen täytyy olla tasa-arvoista
Vasemmistoliitto haluaa, että Tampere on opiskelijaystävällinen kaupunki. Se tarkoittaa, että kaupungissa asuminen ja eläminen on opiskelijoille sopivan hintaista. On myös tärkeää, että opiskelijat haluavat jäädä asumaan Tampereelle sen jälkeen, kun he ovat valmistuneet.
Tässä ovat Vasemmistoliiton vaalitavoitteet, jotka liittyvät tasa-arvoiseen koulutukseen. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
Kaikilla kouluasteilla on yhteiset tavoitteet
- Opiskelutilat suunnitellaan oppilaita varten ja oppilaiden kanssa.
- Kaupunki huolehtii siitä, että rakennuksissa on hyvä sisäilma ja sopiva lämpötila. On tärkeää, että tilat ovat terveet ja turvalliset.
- Opetuksessa käytetään digitaalisia apuvälineitä, mutta ne eivät saa määrätä opetusta.
- Kun valitaan oppimateriaaleja, otetaan huomioon oppilaiden erilaiset lähtökohdat.
- Jokaisella oppilaalla on oikeus omaan äidinkieleen. Oppilaat saavat oman äidinkielen opetusta ja tukiopetusta koulun muissa aineissa omalla äidinkielellä.
- Lisätään suomen opetusta toisena kielenä. Kehitetään ratkaisuja siihen, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus osallistua kaikkeen koulun toimintaan.
- Kaupunki huolehtii siitä, että seksuaalikasvatus on suunnitelmallista ja että sitä kehitetään koko ajan paremmaksi.
- Luonto- ja ympäristökasvatus on tärkeä osa päiväkotien ja koulujen arkipäivää.
Varhaiskasvatus
- Varhaiskasvatus on maksutonta kaikille lapsille.
- Lapset saavat laadukasta varhaiskasvatusta jokaisessa kaupunginosassa.
- Kaupunki tuottaa suuren osan varhaiskasvatuksesta itse. Kaikkien varhaiskasvatuksen tuottajien toimintaa arvioidaan säännöllisesti.
- Lapsi saa hoitopaikan läheltä kotia.
- Varhaiskasvatusta johdetaan laadukkaasti.
Peruskoulu
- Peruskoulu on alueellisesti tasa-arvoinen. Kaupunki tarjoaa lisärahoitusta niille kouluille, jotka tarvitset tukea.
- Opetusryhmän täytyy olla pieni, enintään 20 oppilasta.
- Koulussa ei hyväksytä väkivaltaa eikä häirintää, vaan ongelmiin reagoidaan tehokkaasti.
- Oppilaat saavat tukea, kun he tarvitsevat sitä.
- Kaikki koululaiset voivat osallistua aamu- ja iltapäivätoimintaan.
- Kun päiväkodeista ja kouluista jää ruokaa yli, sille keksitään muuta käyttöä. Ruokaa ei heitetä pois.
Opiskelijoiden Tampere
- Nuoria ja opiskelijoita kuullaan, kun valmistellaan päätöksiä, jotka koskevat heitä.
- Peruskoulun jälkeen kaikilla nuorilla on paikka, jossa he voivat jatkaa opiskelua.
- Ammatillisessa koulutuksessa annetaan enemmän lähiopetusta eli opetusta koulun tiloissa.
- Opiskelijoiden terveydenhuolto pitää huolta opiskelijoiden hyvinvoinnista.
- Kaikki tilat ovat esteettömiä eli niihin on helppo päästä. Koulutuksen saavutettavuutta parannetaan siten, että tarjotaan erilaisia vaihtoehtoja opiskeluun.
- Tampereen kaupunki tekee yhteistyötä Tampereen yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa. Kaupunki tukee päätöksenteon avoimuutta korkeakouluissa.
- Vapaan sivistystyön oppilaitokset, esimerkiksi kansalaisopistot, palvelevat kaikkia tamperelaisia.
2. Taide, kulttuuri ja liikunta kuuluvat kaikille
Vasemmistoliiton mielestä kaupungista tulee elävä ja kaunis taiteen ja kulttuurin avulla. Taide ja kulttuuri tuovat elämään merkitystä. Myös liikunta ja urheilu ovat tärkeä osa kaupunkilaisten elämää.
Tässä ovat Vasemmistoliiton vaalitavoitteet, jotka liittyvät taiteeseen, kulttuuriin ja liikuntaan. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
Tilat ja palvelut ovat saavutettavia kaikille kaupunkilaisille
- Liikunta- ja virkistyspalvelut turvataan myös työttömille ja muille pienituloisille kaupunkilaisille.
- Harrastuspaikoissa on tarjolla myös sellaisia pukeutumis- ja wc-tiloja, jotka sopivat kaikille.
- Kaikille annetaan mahdollisuus tehdä ja kokea omaa kulttuuria.
- Tarjotaan riittävästi tukea ja neuvontaa niille, joilla on kaikkein heikoin asema, esimerkiksi vähän aikaa sitten maahan muuttaneet.
- Tarjotaan monipuolista taidetta ja kulttuuria, joka heijastaa erilaisia kokemuksia. Sillä tavalla saadaan kaikki tamperelaiset nauttimaan taiteesta ja kulttuurista.
- Taiteen ja kulttuurin kysymyksiä tarkastellaan erilaisten ihmisryhmien näkökulmasta.
- Turvataan musiikin korkeatasoinen opetus Tampereella.
- Liikuntapalveluissa edistetään yhdenvertaisuutta. Liikunnanohjaajat saavat koulutusta syrjinnästä.
- Varmistetaan, että liikkuminen on turvallista kaikissa liikuntapaikoissa.
- Edistetään esteettömyyttä kaikissa liikuntapalveluissa. Kaikilla täytyy olla mahdollisuus liikkua ja harrastaa.
Taide, kulttuuri ja liikunta ovat osa elämää
- Rahoitetaan ja tuetaan tapahtumia ja tiloja, jotka ovat edullisia tai maksuttomia.
- Tuetaan erilaisia kulttuurin muotoja. Muistetaan myös Tampereen paikallinen kulttuuri ja monikulttuurisuus.
- Lisätään koulutusta ja tietoa työväenkulttuurista eli kulttuurista, joka liittyy työläisten elämään, arkeen ja perinteisiin.
- Tuetaan kulttuuritiloja, jotka toimivat itsenäisesti. Varmistetaan, että tilat ovat kohtuullisen hintaisia, turvallisia, esteettömiä ja hyvässä kunnossa.
- Kaupunki tarjoaa kulttuuritapahtumia tilassa, joka on saavutettava ja kaikille avoin.
- Kaupunki palkkaa soveltavan taiteen ammattilaisia. Soveltava taide tarkoittaa sitä, että taide palvelee käytännön tarkoituksia. Taiteilijat voivat tuottaa esimerkiksi kaikille avoimia kulttuuri- ja liikuntatapahtumia, jotka tukevat asukkaiden hyvinvointia.
- Tampereen kaupungin taidekokoelmista valitaan sellaiset teokset, joiden tekijänoikeudet eivät enää estä käyttöä. Teokset muutetaan digitaalisiksi ja julkaistaan netissä.
- Parannetaan kirjastojen saavutettavuutta. Lisätään aikoja, jolloin asiakas voi itse lainata kirjoja.
- Tuodaan kaupunkiin lisää seiniä, joihin kuka tahansa saa maalata graffitia.
- Ostetaan taidetta summalla, joka vastaa vähintään prosenttia rakentamisen ja korjaamisen kustannuksista.
- Varmistetaan, että taide ja kulttuuri ovat läsnä kaikissa kaupunginosissa.
- Parannetaan nuorten palvelujen laatua. Varmistetaan, että nuorisotiloja on eri puolilla kaupunkia.
Kaupungissa voi liikkua ja harrastaa vapaa-aikana
- Kaupunki tarjoaa maksuttomia vaihtoehtoja, jotta kaikki saavat liikkua ja urheilla.
- Harrastusmahdollisuudet ovat monipuolisia. Jokaisella on oikeus löytää oma liikuntamuoto.
- Edistetään kaupunginosien yhdenvertaisuutta. Liikuntapalveluja tarjotaan erityisesti niillä alueilla, jotka tarvitsevat eniten tukea.
- Laajennetaan ja kehitetään harrastustiloja yhteistyössä käyttäjien kanssa.
- Tuetaan urheiluseuroja tarjoamalla niille edullisia tiloja ja liikuntavuoroja.
- Tuetaan nuorten ja lasten liikuntaharrastusta. Pienituloisuus ei saa olla este harrastukselle.
- Liikuntapaikoissa tarjotaan isoja alennuksia eläkeläisille, työttömille ja opiskelijoille.
- Parannetaan pienituloisten ihmisten arkea aktiivipassilla. Aktiivipassilla edistetään heidän hyvinvointiaan, ja sillä voi maksaa liikennevälineissä. Aktiivipassia kehitetään niin, että useammat kaupunkilaiset voivat saada sen.
- Kaupungin kuntosalit ja uimahallit ovat maksuttomia kaupunkilaisille.
- Rakennetaan liikuntapaikkoja lähelle asuinalueita.
3. Kun kaupunkia kehitetään, lähtökohtana ovat ihmiset ja ympäristö
Tampere on tamperelaisten koti. Vasemmistoliitto haluaa rakentaa Tampereesta paikan, jossa kaikilla asukkailla on hyvä olla. Tulevaisuuden Tampere on ympäristöystävällinen kaupunki.
Tässä ovat Vasemmistoliiton vaalitavoitteet, jotka liittyvät asumiseen ja ympäristöön. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
Tampere kuuluu ihmisille
- Tampere on meidän yhteinen kaupunki. Kun kaupunkia suunnitellaan, lähtökohtana on ihmisten kohtaaminen ja yhdessä tekeminen.
- Kaupunki kuuluu kaupunkilaisille. Kaupunkilaisilla täytyy olla paikkoja, joissa he voivat olla ja istuskella.
- Kaikille löytyy koti. Tampereella täytyy olla erikokoisia ja edullisia asuntoja, jotka sopivat ihmisille elämän eri vaiheissa.
- Kaikissa kaupunginosissa on hyvä elää. Palvelut ovat lähellä, tai niihin voi päästä helposti joukkoliikenteellä, pyörällä tai kävellen.
- Kaupungin historia näkyy katukuvassa. Vanhat rakennukset pyritään säilyttämään.
- Varaudutaan muuttuvaan ilmastoon. Puistot ja vesistöt viilentävät asuntoja ja katuja. Samalla ne kaunistavat kaupunkia.
- Tehdään Tampereesta luontokaupunki. Lisätään puistoja ja muita vihreitä alueita, jotka edistävät luonnon monimuotoisuutta.
- Luonto on jokaisen oikeus. Kaupungin täytyy huolehtia siitä, että jokaisen kaupunkilaisen lähellä on puistoja tai luontoalueita.
Tampereella on helppo liikkua
- Liikkumismuodot tukevat toisiaan, ja autoton elämä on helppoa.
- Liikkuminen on helppoa ja turvallista kaikille. Varmistetaan, että joukkoliikenne on esteetöntä. Kun suunnitellaan uusia alueita, painotetaan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta.
- Kohtuullisen hintainen joukkoliikenne palvelee kaikkia ja kaikkialla.
- Joukkoliikennettä kehitetään kunnianhimoisesti. Raitiotietä laajennetaan uusille alueille.
- Keskusta-alueen liikennettä kehitetään niin, että otetaan huomioon erityisesti jalankulkijat ja pyöräilijät.
Tampere on ympäristökaupunki
- Kun päätetään asioita, arvioidaan aina päätösten vaikutuksia ympäristöön.
- Energia tuotetaan ympäristöystävällisesti eli niin, että se ei vahingoita luontoa.
- Rakennukset rakennetaan niin, että ne kuluttavat mahdollisimman vähän energiaa.
- Rakentamisessa pyritään hiilineutraaliuteen eli siihen, että rakentaminen ei tuota hiilidioksidipäästöjä.
- Kaupungin metsissä tehdään avohakkuita vain poikkeustilanteissa.
- Kaupungin lähimetsistä ja puistoista pidetään huolta. Asuntoja ei rakenneta sinne, missä ihmiset käyttävät luontoa virkistymiseen.
- Luonnonympäristöä suojellaan.
- Tampere on hiilineutraali viimeistään vuonna 2030. Se tarkoittaa, että kaupungin toiminta ei tuota päästöjä tai että päästöt tasapainotetaan ympäristöystävällisillä tavoilla.
4. Tehdään työtä hyvän työelämän puolesta
Kaupunki on tärkeä työnantaja ja työllistäjä Tampereella. Tampereen täytyy toimia aktiivisesti, jotta työttömyys vähenee ja työelämän laatu paranee.
Tässä ovat Vasemmistoliiton vaalitavoitteet, jotka liittyvät työelämään. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
Kaupunki on hyvä työnantaja
- Kaupungin henkilöstöä kuullaan ja heihin luotetaan, sillä he ovat oman työnsä asiantuntijoita.
- Työn johtaminen on ammattitaitoista.
- Tampere tukee työntekijöiden jaksamista ja kouluttautumista.
- Kaupunki ottaa käyttöön keinoja, jotka edistävät yhdenvertaisuutta työnhaussa.
- Kaikilla on mahdollisuus kehittyä työssä. Kaupunki tarjoaa henkilöstölle koulutusta, joka perustuu tutkimustietoon.
- Työterveys huolehtii siitä, että työntekijät ovat työkykyisiä eli he pystyvät tekemään työnsä.
- Kaupunki ei ketjuta määräaikaisuuksia. Se tarkoittaa, että saman työntekijän kanssa ei solmita useita määräaikaisia työsopimuksia.
- Kaupunki huolehtii siitä, että palkkaus on tasa-arvoista ja yhdenvertaista.
- Kaupunki määrittelee, millaista suomen ja muiden kielten taitoa tarvitaan työtehtävässä. Vaatimusten täytyy vastata työtehtävän tarpeita.
Hoidetaan työllisyyttä ihmisten hyväksi
- Työttömyys johtuu yhteiskunnan rakenteista, ei yksittäisen ihmisen omista valinnoista. Työttömille kaupunkilaisille tarjotaan palveluja, jotka sopivat heidän tilanteeseensa.
- Työllisyyttä vahvistetaan luomalla uusia työpaikkoja.
- Tampereen seudun työllisyyspalvelut, hyvinvointialue, koulutuksen järjestäjät ja työllistäjät tekevät tiivistä yhteistyötä.
- Vahvistetaan työttömien henkilöiden mahdollisuuksia opiskella ja hankkia lisää osaamista.
- Pidetään huoli siitä, että palkkatukeen riittää rahaa, jotta työttömät voivat saada työtä ja työkokemusta.
- Työkokeiluja ja kuntouttavaa työtoimintaa käytetään reilusti niin, että ne auttavat ihmisiä eivätkä korvaa oikeita työpaikkoja.
- Jokaisella nuorella on työtä tai koulutusta. Tuetaan työllistymistä kuntoutuksella tai tukitoimilla, jotka ottavat huomioon nuoren yksilölliset tarpeet.
Tampereella uskalletaan yrittää
- Kaupunki on houkutteleva paikka yrittäjille. Tampere onnistuu hankkimaan lisää sijoittajia ja uusia yrityksiä. Uudet yrittäjät ja työntekijät saavat monipuolista koulutusta ja erilaisia palveluja.
- Yrittäjä saa tukea. Kaupunki tarjoaa yrityksille neuvontaa, ja neuvonnassa kiinnitetään huomiota yrittäjän jaksamiseen.
- Pienyrittäjällä on aito mahdollisuus menestyä. Kaupunki tekee yritystoiminnasta helpompaa esimerkiksi tarjoamalla hyviä tontteja ja reiluja kilpailuja.
- Jokaiselle yritykselle löytyy tila, joka sopii sen tarpeisiin.
5. Hoidetaan taloutta ja tehdään päätöksiä kaupunkilaisten hyväksi
Kaupungin talous on tamperelaisia varten. Kaupunki kasvaa, ja kaupungissa tarvitaan lisää laadukkaita palveluja. Kaupunki sijoittaa rahaa uusiin hankkeisiin, jotka parantavat asukkaiden elämää ja kaupungin kehitystä.
Tässä ovat Vasemmistoliiton vaalitavoitteet, jotka liittyvät talouteen ja päätöksentekoon. Haluamme, että nämä asiat toteutuvat:
Kaupungin talous on tamperelaisia varten
- Kaupungin talous rakennetaan vakaalle tulopohjalle. Se tarkoittaa, että tiedetään etukäteen, mistä kaupunki saa tasaisesti ja riittävästi tuloja. Vakaa tulopohja auttaa kaupunkia suunnittelemaan taloutta pitkällä aikavälillä. Tulopohjaa vahvistetaan panostamalla ensisijaisesti työllisyyteen.
- Ei säästetä palveluista, jotka koskevat lapsia, nuoria tai pienituloisia kaupunkilaisia.
- Talouspäätösten vaikutuksia arvioidaan useasta näkökulmasta.
- Kaupungin omaisuus, esimerkiksi yhtiöt ja rakennukset, on tamperelaisten omaisuutta, ja siitä pidetään hyvää huolta.
- Peruspalveluja ei muuteta yhtiöiksi.
- Kaupungin omia yhtiöitä ohjataan avoimesti. Yhtiöiden täytyy kertoa, mihin päätöksenteko perustuu ja miten yhtiöitä kehitetään tulevaisuudessa.
- Kaupunki kasvaa, ja kaupungin täytyy sijoittaa rahaa hankkeisiin, joista saadaan hyötyä myöhemmin. Tärkeimpiä ovat hankkeet, joissa rakennetaan uusia rakennuksia tai korjataan vanhoja rakennuksia. Myös ympäristöystävälliset hankkeet ovat tärkeitä.
- Kaupunki ostaa tuotteita ja palveluja vastuullisesti. Tärkeää on, että tuotteet ja palvelut ovat ympäristöystävällisiä ja oikeudenmukaisia ihmisille.
Tulevaisuuden Tampere rakennetaan yhdessä asukkaiden kanssa
- Kaupungin johtaminen on läpinäkyvää ja avointa. Päätösten valmistelusta tiedotetaan kaupunkilaisille avoimesti.
- Kaupunkilaisille annetaan lisää mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin. Kaupunkilaisten palautetta kuunnellaan, ja palautteella on merkitystä, kun palveluja kehitetään.
- Kaupunki kehittää aktiivisesti uusia keinoja, joilla se voi kuulla kaupunkilaisia.
- Nuorille tarjotaan monia mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin.
- Kansalaisjärjestöjen toimintaa tuetaan tarjoamalla niille esimerkiksi edullisia tiloja kokoontumiseen.
Tehdään työtä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden hyväksi
- Kaupunki seuraa tilojensa esteettömyyttä. Kun palveluja kehitetään, otetaan huomioon esimerkiksi palvelujen kognitiivinen ja kielellinen saavutettavuus.
- Kaupungin päätöksenteossa ja palveluissa ei hyväksytä rasismia. Kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
- Kaupungin palveluissa turvataan uskonnonvapaus. Se tarkoittaa, että palveluissa ei syrjitä ketään uskonnon vuoksi.
- Kaupungin viestintä on saavutettavaa kaikille kaupunkilaisille. Tampere viestii monella kielellä ja tuottaa myös selkokielistä viestintää. Kaupunki tarjoaa mahdollisuuden tulkkaukseen.
- Kaikki pystyvät käyttämään kaupungin palveluja ja seuraamaan viestintää. Digitaalisille palveluille on myös muita vaihtoehtoja.
- Kaupunki kerää tietoa siitä, kuinka hyvin yhdenvertaisuus ja tasa-arvo toteutuvat. Tiedon pohjalta suunnitellaan, miten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa voidaan edistää.
- Kaupunki noudattaa turvallisen tilan periaatteita. Se tarkoittaa, että ketään ei häiritä tai syrjitä, vaan kaikkien on turvallista osallistua kaupungin toimintaan.
- Kaupungin henkilöstö ja luottamushenkilöt saavat koulutusta ihmisoikeuksista.